جزییات تامین سه هزار و ۲۰۰ هکتار زمین نهضت ملی مسکن در کرمان

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمصطفی آیت اللهی موسوی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل استانداری افزود: استان کرمان در حوزه مسکن ملی موفق عمل کرده و در کل برنامه و هدف اصلی دولت تامین چهار میلیون مسکن بود که در قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است سهمیه استان ها را مشخص و به استان ها ابلاغ کند و متناسب با این سهمیه کار پیش برود.

وی با بیان اینکه ۲۵۳ هزار و ۸۹۹ نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان کرمان ثبت نام کردند اظهار داشت: ساخت ۱۴۹ هزار و ۸۹۳ واحد سهمیه استان کرمان بود که از این میزان ۱۲۸ هزار ۱۸۰ واحد مربوط به شمال و مابقی جنوب استان بود و اولویت ما تحقق این واحدهاست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان همچنین با اشاره به طرح جوانی جمعیت در شمال و جنوب استان کرمان نیز گفت: باید برای این افراد حدود ۱۲ هزار قطعه زمین تامین کنیم لذا در مجموع طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن باید ۱۷۰ هزار نفر تامین زمین شوند تا ساخت و سازها اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: دولت وظیفه تامین زمین، زیرساخت و تسهیل امور برای ساخت و ساز مردم را برعهده دارد و زمین این طرح ها در ۸۰ درصد شهرهای استان کرمان به صورت قطعه های خودمالکی واگذار می شود؛ تسهیلات بانکی برای این طرح براساس آخرین مصوبه دولت پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و مابقی آورده مردم را شامل می شود.

آیت اللهی موسوی تصریح کرد: طرح مسکن مهر را در گذشته در استان کرمان داشتیم لذا زمین های دولت در محدوده قانونی شهرها به این حوزه اختصاص یافت و در این زمینه قانون می گوید اگر زمین کسری داشتید آن را از دستگاه های اجرایی تامین کنید یا الحاق به محدوده داشته باشید؛ در این عرصه زمین های طرح نهضت ملی مسکن در نزدیکترین نقطه به شهرها در نظر گرفته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: بهمن ماه سال گذشته آمار تامین زمین ما در کشور خوب نبود و مسأله زمین به دستور استاندار کرمان پیگیری شد که برای پیشرفت طرح، کارگروه برای زمین، بحث تسهیلات و منابع مالی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته با تلاش راه و شهرسازی فرایند کار را طی کردیم افزود: اکنون از بابت تامین زمین هیچ مشکلی در استان کرمان نداریم و اصل موضوع حل شده و جزو استان های برتر کشور در این زمینه قرار گرفتیم.

آیت اللهی موسوی یادآور شد: اکنون رتبه استان کرمان در تامین زمین از استان های انتهای جدول به دوم رسیده و در این زمینه، زمین خام دولتی را طراحی، استعلام های آن نیز دریافت و کل زمین ها تامین که در شورای توسعه استان مصوب و به شهرستان ها ابلاغ شده است؛ تنها چند مورد مانده که باید در شورای ملی مسکن مصوب شود.

وی ابراز داشت: زمین تمامی شهرهای استان کرمان را در طرح های نهضت ملی و جوانی جمعیت تامین کرده ایم و اکنون حتی بیش از ثبت نام شدگان زمین داریم؛ در واقع طراحی بخش عمده سایت ها انجام شده و کار پیش رفته است؛ بزودی نیز این قطعات به مردم واگذار می شوند تا پروژه ها انجام شود.

وی اضافه کرد: استان کرمان در حوزه مقاوم سازی روستایی نیز جزو رتبه های برتر کشور قرار گرفته و در این زمینه حدود ۶۷ درصد روستاهای ما مقاوم سازی شدند.

تامین ۹۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت مسکن کرمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در خصوص آخرین وضعیت تامین زیرساخت های نهضت ملی مسکن نیز گفت: نگرانی برای تامین گاز وجود ندارد اما در تامین زیرساخت آب و برق این پروژه مشابه مسکن مهر خواهد بود که یک سوم هزینه استان، یک سوم را وزارت نیرو و مابقی توسط راه و شهرسازی تامین می شود.

وی با بیان اینکه کمیته مالی تسهیلات کار تامین یک سوم سهم استان کرمان از زیرساخت را پیش می برد افزود: ۹۰۰ میلیارد ریال برای آب و برق در استان تامین کردیم، ضمن آنکه وزارت راه و شهرسازی نیز ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار را ابلاغ کرده است.

آیت اللهی موسوی تصریح کرد: یکی از استعلام های واگذاری زمین مربوط به بحث تامین آب و برق در شهر است و با توجه به اینکه تامین آب عمدتا از حسین آباد و جوپار تامین می شود باید رینگ جدیدی تعریف می کردیم.

وی ابراز داشت: بخشی از اراضی نهضت ملی مسکن داخل محدوده قانونی شهر کرمان قرار گرفته است و فقط بخش کوچکی از اراضی حدود ۱۶۰ هکتار را به محدوده اضافه کردیم که باید خط زیرساخت آب را برای آن ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با بیان اینکه شهر کرمان در اوج مصرف یک هزار لیتر بر ثانیه کسری آب دارد تصریح کرد: جلوگیری از هدر رفت آب و نصب کنتور بخشی از این مشکل را رفع می کند.

وی ادامه داد: حتی مشاهده می شود در برخی نقاط لوله گاز را سوراخ کرده اند و سیم های برق غیرمجاز زیاد داریم که مدیریت آن می تواند بخش زیادی از مشکل زیرساخت کرمان را رفع کند.

مولدسازی املاک دولتی برای نهضت ملی مسکن

آیت اللهی موسوی در ادامه با بیان اینکه قانون می گوید وزارت راه با شناسایی املاک دولتی می تواند آن را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهد خاطرنشان کرد: این اقدام در شمال و جنوب استان کرمان انجام شده است.

وی افزود: ۴۹۹ هکتار مولدسازی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شمال استان و ۲۷.۵ هکتار جنوب استان کرمان انجام شده است.

مشکل پروژه بلدالامین کرمان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: پروژه چهار هزار و ۱۰۰ واحدی مسکن بلدالامین از دولت گذشته کلنگ زنی شد که در زمین ستاد اجرایی واقع است و ستاد اجرایی در دولت گذشته با انجام توافقاتی در اصلاح، جابه جایی و تفکیک، مشابه یک مالک عادی باید کار را پیش می برد که مقرر شد طرح اقدام ملی مسکن را در آن زمان طی قراردادی با وزارت راه و شهرسازی به ازای هر متر ۲۷ میلیون ریال اجرایی کند.

وی یادآور شد: پروژه بلدالامین در هشت فاز تعریف شده بود که سه فاز آن آغاز و کار شروع شد اما اکنون پس از گذشت چند سال، با این قیمت در واقع نمی توان کار را پیش برد؛ در واقع زمین پروژه بلدالامین نیز مشکلاتی دارد و (دارای کاربری) کشاورزی است و باید هزینه ای در زمین آن انجام می شد.

آیت اللهی موسوی افزود: قرارداد این پروژه بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با وزارت راه و شهرسازی بود و اختیار این پروژه را به استان کرمان ندادند اما ما می‌توانستیم کار را پیگیری کنیم؛ در این زمینه جلساتی با ستاد اجرایی گذاشتیم، در آن زمان اختلافاتی در دیدگاه شهرداری و ستاد اجرایی وجود داشت لذا در جلسات شورای مسکن مصوب کردیم که شهرداری مانع نشود تا کار پیش برود و خود ستاد نیز اعلام کرد ممانعتی از کار نشده است.(اشاره به نداشتن پروانه).

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل پروژه بلدالامین نیز به خود مردم(متقاضیان) برمی گردد عنوان کرد: شهردار حتی حق واگذاری پروانه به ملک خارج از محدوده را ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان عنوان کرد: مشکل عمده پروژه بلدالامین بحث قیمت گذاری بود لذا در این زمینه هر مترمربع را ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال قیمت گذاری کردیم که این نرخ در مقایسه با استان های مجاور مناسب بود، اکنون باید قیمت در قرارداد ستاد اجرایی و وزارت راه اصلاح شود تا پیمانکار جدید به بخش بدون پیمانکار پروژه ورود کند.

وی ادامه داد: همچنین در پایان مقرر شد که زمین یکهزار واحد را در اختیار نیروهای مسلح بگذارند که مسکن کارکنان خود را تامین کند و این موضوع در ۲ بخش به نیروهای مسلح واگذار شود.

این مسئول افزود: وزارت راه و شهرسازی اختیار تصمیم گیری در خصوص پروژه بلدالامین را به استان کرمان بدهد تا وظیفه خود در قبال مردم را به اجرا برسانیم.

مشکل زمین فرهنگیان چه بود؟

آیت اللهی موسوی همچنین عنوان کرد: فرهنگیان زمینی را از دولت به عنوان کاربری گردشگری دریافت کرده بودند و اکنون توقع تغییر کاربری دارند لذا اگر فردی خرید ملکی با این کاربری داشته، نباید توقع دیگری داشته باشد اما برخی از افراد نیز ناخواسته درگیر ماجرا شدند که باید برای آنان راهکار تعریف شود.

آیا مشکل آب جوپارستان رفع می شود؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در زمینه مشکل آب شهرک جوپارستان نیز عنوان کرد: واگذاری زمین در محدوده شهرک جوپارستان قانونی بوده است اما در بندی از مجوز شهرداری برای این اراضی نوشته شده بود که هزینه تامین زیرساخت به عهده متقاضی است لذا دولت نباید در این حوزه هزینه کند اما در عین حال، مجوز دریافت و چاهی برای تامین آب این شهرک حفر شد.

وی افزود: در مقطعی خط انتقال برای تامین آب جوپارستان حفر شد اما این پروژه شاکی در شهر جوپار پیدا و دستگاه قضا بر این اساس چاه آب جوپارستان را پلمب می کند که از آن زمان به بعد دیگر با وجود کم آبی در کرمان و شهر جوپار امکان تامین آب شهرک جوپارستان وجود ندارد.

آیت اللهی موسوی تصریح کرد: اهالی جوپارستان باید صبر کنند که پس از اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس و بی نیازی شهر کرمان از آب چاه، اگر بتوانیم از چاه های موجود، آب این منطقه را نیز تامین کنیم ضمن آنکه الگوی مصرف افراد مستقر در شهرک جوپارستان، شهری نیست.

۶۷ درصد واحدهای مسکونی کرمان مقاوم سازی شدند

به گزارش ایرنا مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی می شود گفت: ۶۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم سازی شده اند و این آمار ۱۴ درصد بیش از میانگین کشور است.

مهدی محمدی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری ۳۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان وجود دارد تصریح کرد: وام ۲ میلیارد ریالی با پنج درصد سود به متقاضیان مسکن روستایی اخیرا به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است و این وام را به بیش از ۲۰۸ هزار واحد متقاضیان روستایی پرداخت کردیم.

جزییات طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان نیز در این نشست گفت: تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شده و نرخ بهره این تسهیلات به دستور رییس جمهور از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

رضا حافظی با بیان اینکه اقساط طرح نهضت ملی مسکن ماهانه ۹۰ میلیون ریال بود گفت: در پنج سال نخست بازپرداخت ۴۰ درصد حقوق پایه اداره کار مصوب شد و این اقساط در ادامه به صورت پلکانی افزایش می یابد که این موضوع در حال برنامه ریزی است تا مشکلی برای دهک های پایین جامعه به وجود نیاید.

وی ادامه داد: تسهیلات نهضت ملی مسکن در برخی نقاط سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است که تا پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ترمیم می شود.

این مسئول با بیان اینکه با تغییر قیمت ها نمی توان نرخ جدیدی برای ساخت نهضت ملی مسکن اعلام کرد گفت: این نرخ برای ساختمان های چهار طبقه تا سقف ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (بدون درنظر گرفتن نصبیات) است.

حافظی عنوان کرد: شرکت های زیرساختی نیز موظف به انجام وظایف خود در داخل شهرها هستند و برخی زمین های طرح نهضت ملی مسکن از دهه های گذشته داخل محدوده بودند که فقط بارگذاری طرح نداشتند که باید آب و برق آنها تامین شود.

علیرضا امیری سرپرست راه و شهرسازی شمال و جنوب نیز در این نشست گفت: ۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که تامین ظرفیت و زمین برای ۲۱ هزار و ۶۷۵ نفر انجام شده است.