۷۵ کیلومتر به شبکه بزرگراهی استان اردبیل اضافه می‌شود

محبوب حیدری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل برای توسعه شبکه بزرگراهی استان گفت: استان اردبیل از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استان‌های کم برخوردار بوده است و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های دولت در این استان توسعه شبکه بزرگراهی بوده است.

وی با اشاره به نقش اساسی شبکه حمل و نقل در توسعه سایر بخشهای استان از جمله گردشگری، کشاورزی و صنعت اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر اغلب پروژه های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند و در صورت تامین منابع انتظار می رود عقب ماندگیهای استان در این بخش آینده جبران شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در این راستا احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مسیرهای پرتردد و حادثه خیز استان تا چهار سال آینده برنامه‌ریزی شده است که از این میزان سال گذشته ۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و تا پایان سال جاری هم ۷۵ کیلومتر دیگر احداث می‌شود.

حیدری اضافه کرد: ۵۰ کیلومتر از این برنامه در جاده اردبیل- سرچم در جنوب استان قرار دارد که راه ارتباطی اردبیل به مرکز کشور است و تاکنون ۴۳ کیلومتر از این مسیر ۱۷۸ کیلومتری تبدیل به بزرگراه شده است.

وی همچنین با اشاره به روند عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر افزود: هشت کیلومتر از این مسیر در مرحله آسفالت‌ریزی لایه دوم است و در صورت پرداخت بدهی یک هزار میلیارد ریالی به پیمانکار، امسال این مسیر به طور کامل به روی خودروهای عبوری گشوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تعریض و بهسازی جاده پارس آباد – سربند را دیگر پروژه توسعه شبکه بزرگراهی استان ذکر کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد و تصادفات بالا در مسیر جاده پارس‌آباد – سربند، تعریض و بهسازی این مسیر از سال گذشته شروع شده است و در صورت تامین اعتبار لازم این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته حیدری این طرح جزو طرح‌های اولویت‌دار اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است که در ۲ سال اخیر حدود ۴۰ کیلومتر از این مسیر تعریض شده و بهسازی باقی مانده مسیر به طول ۲۰ کیلومتر هم در دست اجرا است.

توسعه متوازن شبکه بزرگراهی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی اردبیل است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اظهار کرد: تلاش بر این است با پرداخت مطالبات پیمانکار، اجرای طرح سرعت گرفته و این مسیر پرتردد در زمان مقرر به روی خودروهای عبوری باز شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت اجرای پروژه‌ها میزان تردد و تصادفات در مسیرهاست در عین حال توسعه متوازن راه‌های استان در شمال، جنوب و مرکز استان مد نظر قرار دارد و همه تلاش ما این است در دولت سیزدهم کارنامه موفقی در حوزه راه و مسکن به یادگار بگذاریم.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.