عوامل تاثیرگذار در سود ساخت و ساز ساختمان

عوامل تاثیرگذار در سود ساخت و ساز ساختمان

عوامل تاثیرگذار در سود ساخت و ساز ساختمان

در ابتدا این نکته را باید بدانید که تورمی که باعث افزایش قیمت مسکن می شود را نباید با سود ساخت وساز اشتباه گرفت. امروزه با توجه به افزایش بی رویه نرخ تورم در کشور افراد زیادی با این موضوع سر و کار دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل تاثیرگذار در سود ساخت و ساز ساختمان را بررسی کنیم.

عواملی که در سود ساخت و ساز شما بستگی دارد به شرح زیر می باشد:

قیمت زمین

هزینه ساخت و ساز

قیمت ساختمان نوساز

وسایل ساخت و ساز ساختمان

اگر موارد بالا را در نظر بگیریم به یک فرمول جهت محاسبه سود ساخت و ساز خواهیم رسید. در این فرمول ابتدا هزینه ساخت و قیمت زمین را باهم جمع می کنیم و سپس از قیمت ساختمان نوساز در آن بازه زمانی کم می کنیم. فرمول محاسبه سود ساخت و ساز به شکل زیر می باشد:

فرمول سود ساخت و ساز

باتوجه به فرمول بالا می توان دریافت که هر چه قیمت ساختمان نوساز بالاتر باشد، طبیعتا سود ساخت و ساز هم افزایش پیدا می کند. هم چنین اگر تغییراتی نظیر نصب سقف کاذب به آن اضافه شود بر روی آن تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه ها و سود ساخت و ساز ساختمان چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که عوامل بسیاری در سود ساخت و ساز تاثیرگذار هستند، هزینه های آن هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

هزینه نازک کاری ساختمان

هزینه نازک کاری در مناطق و شهرهای مختلف بایکدیگر متفاوت است. احتمالا شما هم به چشمتان خورده است که در مناطق بالاشهر تهران طراحی و نمای ساختمان با مناطق پایین شهر فرق می کند. البته این هزینه ها بر اساس قرارداد پیمانکاری بسته خواهد شد.

قیمت زمین نسبت به قیمت نوساز

یکی دیگر از عواملی که در سود ساخت و ساز تاثیر خواهد داشت نسبت قیمت زمین به ساختمان نوساز است. البته باید این نکته را یادآور شد که هیچ نسبت ثابتی بین قیمت زمین و ساختمان نوساز نمی توان تعیین نمود.

تعداد طبقات قابل ساخت

یکی دیگر از عوامل موثر بر سود ساخت و ساز، تعداد طبقات آن ساختمان می باشد. هر چه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد سود ساخت و ساز بیشتر خواهد شد. بنابراین نباید از این نکته غافل ماند. البته تعداد طبقات بر اساس متراژ زمین محاسبه می شود. هرچه متراژ زمین بیشتر باشد تعداد طبقات هم افزایش پیدا می کند. البته در بعضی از مناطق به دلیل وجود برخی قوانین به زمین های متراژ بالا اجازه ساخت طبقات بیشتر را نمی دهند.